Het Nederlands Vioolconcours is in 2012 ontstaan uit een fusie van drie vioolconcoursen afkomstig uit Amsterdam (Oskar Back Concours, 18-26 jaar) en Den Haag (Davina van Wely Concours, 14-17 jaar; en Iordens Viooldagen, 10-14 jaar). Het concours heeft een landelijk bereik, is sinds 2016 gevestigd in Utrecht, vindt elke twee jaar plaats en wordt structureel ondersteund door het Fonds voor Cultuurparticipatie.
Het NVC ziet dat de Nederlandse Vioolcultuur wereldwijd toonaangevend is en al decennialang violisten van wereldformaat aflevert.
Het NVC gelooft dat groei en ontwikkeling mogelijk is voor alle violisten, ongeacht het spelniveau en het genre waarin ze actief zijn. Ook zien wij dat de viool floreert in verschillende muziekstijlen en -genres.
Het NVC ziet dat succesvolle professionele musici niet alleen technisch en artistiek uitmuntende en herkenbare musici zijn, maar ook ondernemend, artistiek breed geïnteresseerd zijn en verschillende culturele achtergronden hebben.
Het is de missie van het NVC om de Nederlandse vioolcultuur te helpen vernieuwen, ontwikkelen én verbreden, en bij te dragen aan de artistieke, professionele en persoonlijke ontwikkeling van álle Nederlandse violisten.
Onze strategie om deze missie te realiseren kent de volgende doelstellingen:
“Het is geweldig om de Oskar Back Prijs te winnen omdat ik hierdoor kansen krijg om te soleren met orkesten en recitals te spelen op plekken waar ik anders niet zomaar binnenkom. Zo krijg ik de mogelijkheid om, naast het orkestspel en de kamermuziek die ik al deed, ook mezelf te ontwikkelen en ontdekken als soliste. Het is fijn dat het concours me ook helpt met het plannen en praten met organisaties van concerten.”
Coraline Groen, Eerste Prijs Oskar Back 2020
“Het meedoen aan het Davina van Wely concours is voor mij een doel geweest om naar toe te werken. Zodra ik hoorde dat ik mee mocht doen met het concours, raakte ik meer gemotiveerd om urenlang te oefenen."
Kaya Gür, Eerste Prijs Davina van Wely 2020
“Het winnen van het Nederlands Vioolconcours 2018 heeft erg veel voor me betekend; de vele laureatenconcerten zijn natuurlijk geweldig, en dan al die professionals en muziekliefhebbers die je naam horen. Het behalen van de Eerste Prijs in de categorie Oskar Back blijkt voor veel orkesten en zalen een goede reden om mij uit te nodigen.”
Niek Baar, Eerste Prijs Oskar Back 2018
“Het Nederlands Vioolconcours toont aan dat innovatie in de muziek mogelijk is en bereidt de musici optimaal voor op de wereld die komen gaat. Ik ben trots op deze jonge violisten die gehoor geven aan hun talent en dat vol passie durven te doen.”
Prins Constantijn der Nederlanden, Beschermheer Nederlands Vioolconcours
"Het is enorm belangrijk om jong talent kansen te geven om te excelleren op een internationaal podium."
Bernard Haitink (Comité van aanbeveling)
“Het winnen van het Vioolconcours Oskar Back was voor mij een van de belangrijkste momenten in mijn carrière, het opende deuren naar de internationale podia. Ik wil er graag aan bijdragen dat zo veel mogelijk topviolisten deze kans krijgen.”
Jaap van Zweden, winnaar Eerste Prijs Oskar Back, 1977 (Comité van Aanbeveling)
“Eén van de belangrijkste dingen voor een moderne violist is veelzijdigheid: het beheersen van verschillende stijlen en muzieksoorten, waarin je op zoek moet naar meer dan naar één ultieme vioolklank.”
Pieter van Loenen, winnaar NTR-muziekprijs 2016, Tweede Prijs Oskar Back 2016
“Mijn legendarische vioolpedagoge Davina van Wely zei, luister jongetje, je doet mee, gewoon om het programma te leren. En dan zien we wel.”
Jaap van Zweden, winnaar Eerste Prijs Oskar Back 1977 (Comité van Aanbeveling)
“Fantastisch dat Het Nederlandse Vioolconcours een nieuwe weg inslaat en musici intensief begeleidt om het concertpodium van de 21ste eeuw te bespelen."
Janine Jansen (Comité van Aanbeveling)