Veelgestelde vragen (FAQ)

Heb je een vraag? Kijk dan eerst of je hieronder een antwoord kan vinden. Zo niet, stuur dan een e-mailtje naar post@vioolconcoursen.nl.

Waarvoor wordt mijn YouTube filmpje gebruikt?

Deelnemers aan de Davina van Wely en Oskar Back categorieën wordt gevraagd om een YouTube filmpje op te nemen. Deze mag max. 2 minuten duren en uiterlijk 1 november worden ingeleverd. Als je in de halve finale komt, dan wordt het filmpje vlak voor je optreden aan het publiek vertoont. Dus vertel wie je bent en misschien wat je zo leuk vindt aan vioolspelen en meedoen met het concours, en natuurlijk kun je je programma voor de halve finale toelichten. Oskar Back kandidaten kunnen wat vertellen over hun Performance.
En mocht je in december erachter komen dat je het toch anders wil aanpakken, geen nood, dan maak je gewoon een nieuw filmpje. Doe dat wel even in overleg met de organisatie van het concours.
Overigens worden de filmpjes door ons niet verspreid via social media.

Hoe wordt verder omgegaan met beeldmateriaal?

Wij maken gebruik van professionele fotografen en cameramensen, die hun werk bijna ‘onzichtbaar’ doen. Om de optredens van de kandidaten niet te storen is het verboden om tijdens de voorrondes en (halve) finales zelf video-opnamen te maken of te fotograferen. Flitsen is natuurlijk helemaal niet de bedoeling!
Het Nederlandse Vioolconcours wil graag laten zien hoe spannend en leuk het concours is. Daarom maken we tijdens alle evenementen, waaronder ook de voorrondes en de (halve) finales foto’s, (korte) video-opnames en opnames voor radio- en/of tv. Hiervoor zijn geen honoraria beschikbaar. Deze beelden worden gebruikt voor promotie van het concours en o.a. geplaatst op onze verschillende (social media) kanalen. De deelnemers verklaren zich akkoord bij inschrijving met de publicatie van foto’s en video’s door het Nederlands Vioolconcours.
(Kijk hier voor de Toelatingseisen/Voorwaarde tot deelname)

Hoe lang mag mijn Showcase-optreden duren?

Je optreden op de Showcase mag maximaal 10 minuten duren. Dat is inclusief het applaus tussen de stukken die je speelt.
Na elk blokje van 5 of 6 deelnemers kun je de leden van het Showcase panel en elkaar vertellen hoe het ging. Als je dat wil zullen de leden van het panel je vertellen wat zij zo mooi aan je optreden vonden en je ook advies en tips geven om nog beter viool te leren spelen.
 

Weet de jury van Iordens A van alle ossia’s in het stuk van Trevor Grahl?

Jazeker. De jury kent de partituur net zo goed als jij.
 
Trevor Grahl heeft een stuk geschreven dat elke violist weer heel anders kan spelen. Net als Don Messer mag je zelf, samen met je docent, bepalen hoe je alle ossia’s speelt. Een ossia is trouwens een Italiaans woord dat ‘alternatief’ betekent.
Om een voorbeeld te geven. De aangegeven tempi zijn een suggestie en niet strikt; een beetje rustiger dan de metronoom cijfers mag ook.
De verschillende streeksoorten (zoals bij de kam of extreme druk), mogen ook op een andere manier worden benaderd, bijvoorbeeld met een tremolo.
Kwarttonen zijn een soort ‘valse klanken’. Luister maar eens hoe een echte fiddler als Don Messer deze kwarttonen gebruikt om zijn muziek te kleuren. Maar een halve toon verschil mag ook.  
Denk na over de dynamiek. Je mag zelf bepalen hoe extreem je het maakt, maar zorg wel dat het overtuigend is wat je doet.
 
Trevor Grahl zelf zegt over de vrije aanpak van zijn stuk:
In maat 47 "Alla Don Messer" staat dat improvisatie mogelijk is. Maar dit heeft natuurlijk een grotere betekenis. In de traditie van Don Messer is de partituur (als het al bestaat) meer een soort gids voor wat kan. Als je een bepaalde passage te lastig vindt, dan staat het je vrij iets anders verzinnen. Misschien is het tempo meer relaxt bij de een, terwijl de ander een alternatief verzint voor de ‘col legno’ passages of de kwarttonen. Ik wil je aanmoedigen om eventuele andere ossia’s en oplossingen te verzinnen die passen bij de programmatische aard van het stuk. De grove klank van de kwarttonen doet bijvoorbeeld denken aan een 'country fiddler'. Maar ‘Out of tune’ is ook oké. Messer’s Droom is een bruisende wals maar het kan ook intiemer worden gespeeld. En krastoon zie ik als een soort storing, maar een snelle gekke tremolo zou datzelfde effect veroorzaken. De rapsodie aan het eind wil jij misschien minder dramatisch en juist meer geaard spelen. Dat kan allemaal! Ik heb vele details opgeschreven als suggestie, dat is een mooi doel om naar te streven. Maar ik ben als componist vooral benieuwd om de verschillende interpretaties te horen en te zien wat elke leerling op zijn eigen niveau met het stuk doet. Veel plezier.

Ik heb een vraag over 'Kaya' van Maxim Shalygin.

Begin november 2019 komt een nieuwe versie beschikbaar van de partituur van het verplichte werk 'Kaya' van Maxim Shalygin. De aanpassingen hebben uitsluitend betrekking op de pianopartij. Hou onze website in de gaten. Heb je je al hebt ingeschreven? Dan krijg je bericht van ons als de nieuwe versie beschikbaar is.

Wat wordt er van mij verwacht bij de Performance?

De Performance voor kandidaten van Oskar Back is een uitnodiging om je fantasie helemaal de vrije loop te laten. Natuurlijk begin je altijd bij jezelf. Wat vind jij mooi, waar geniet jij van, wat wil jij andere mensen laten zien? Misschien hou je erg van dans, gedichten, schilderijen, cabaret, theater of verhalen vertellen, dat kan allemaal, maar je kan natuurlijk ook een heel abstracte Performance maken met prachtige muziek, spannend licht en misschien abstracte filmbeelden.

Hier nog even de officiële opdracht:
‘Maak een aaneengesloten voorstelling van maximaal 10 minuten met zelfgekozen repertoire. Incorporeer andere kunstdisciplines in je Performance. Je mag andere kunstenaars uitnodigen om samen met jou op te treden en je mag gebruik maken van licht, video en geluid. Laat je inspireren door de woorden Signs, Games en Messages. Je zal deze performance uitvoeren voor o.a. jouw eigen leeftijdsgenoten.
Geef jouw Performance een titel. Beschrijf voor de organisatie het concept en de technische rider in maximaal 1 pagina A4 en voeg dit als bijlage toe aan je aanmelding.
In de week voor de halve finale krijg je de gelegenheid jouw Performance te vervolmaken met hulp van de Performance coaches: Audrey Bolder (regisseur), Jurjen Alkema (videomaker) en Desirée van Gelderen (lichtdesigner).
De speciale Performance jury, bestaande uit Utrechtse studenten van diverse studierichtingen, zal bepalen wie de Performance prijs krijgt.’

Gaan de Performance coaches een Performance voor mij maken?

De Performance coaches gaan geen Performance voor jou maken, maar ze gaan je wel helpen om jouw ideeën professioneel uit te werken. Je kan ze bijvoorbeeld vragen om je te helpen jouw lichtplan en videobeelden praktisch uit te voeren. En natuurlijk krijg je allerlei tips van Audrey Bolder, Desirée van Gelderen en Jurjen Alkema.
Van maandag 20 tot en met donderdag 23 januari worden de coaching sessies ingepland. Op vrijdag 24 januari is de technische doorloop van jouw Performance in de Hertz Zaal in TivoliVredenburg. 
 

Hoeveel tijd krijg ik met de Performance coaches, en wanneer?

In de week voor de halve finale van Oskar Back krijgen alle 8 kandidaten een dagdeel om met de Performance coaches om te werken. Dit gebeurt in de studio’s van Theaterhuis de Berenkuil, Biltstraat 166 in Utrecht. Deze coaching sessies worden van maandag 20 tot donderdag 23 januari ingepland. Op vrijdag 24 januari is de technische doorloop van jouw Performance in de Hertz Zaal in TivoliVredenburg.

Hier nog even de officiële opdracht:
‘Maak een aaneengesloten voorstelling van maximaal 10 minuten met zelfgekozen repertoire. Incorporeer andere kunstdisciplines in je Performance. Je mag andere kunstenaars uitnodigen om samen met jou op te treden en je mag gebruik maken van licht, video en geluid. Laat je inspireren door de woorden Signs, Games en Messages. Je zal deze performance uitvoeren voor o.a. jouw eigen leeftijdsgenoten.
Geef jouw Performance een titel. Beschrijf voor de organisatie het concept en de technische rider in maximaal 1 pagina A4 en voeg dit als bijlage toe aan je aanmelding.
In de week voor de halve finale krijg je de gelegenheid jouw Performance te vervolmaken met hulp van de Performance coaches: Audrey Bolder (regisseur), Jurjen Alkema (videomaker) en Desirée van Gelderen (lichtdesigner).
De speciale Performance jury, bestaande uit Utrechtse studenten van diverse studierichtingen, zal bepalen wie de Performance prijs krijgt.’

Wat wordt er van me verwacht als ik me opgeef voor het Beastings-project van Diamanda Dramm?

Diamanda Dramm heeft het album Beastings opgenomen in de studio en alle partijen zelf ingespeeld. Tijdens de live uitvoering op 28 januari kan ze natuurlijk maar één partij tegelijk spelen, daarom heeft ze jullie hulp nodig om de andere partijen te spelen. Natuurlijk krijg je de muziek van tevoren en worden er voor het concert repetities gepland. Het is bijna jammer als je naar de finale zou gaan, want dan heb je waarschijnlijk geen tijd om mee te doen :).

Hoe lang kan ik inspelen?

Voor de voorrondes en halve finales is een beperkt aantal inspeelruimtes beschikbaar. Iedere kandidaat krijgt voor haar of zijn optreden de beschikking over een inspeelruimte. Reken op ca. 30-40 minuten inspeeltijd. Zodra de indeling bekend is krijg je daarover bericht. Bij de voorrondes en halve finales is het niet mogelijk om in de zaal in te spelen.
De halvefinalisten van Oskar Back krijgen op vrijdag 24 januari de gelegenheid om in de Hertz Zaal een technische doorloop te repeteren van hun Performance.
De finalisten van alle categorieën kunnen uiteraard wel in de zaal inspelen. Voor kandidaten van Davina van Wely en Oskar Back is dat voorafgaand aan de finale met het orkest. Houd daarbij rekening met enkele orkestrepetities in resp. Amsterdam (DvW) en Den Haag (OB) in de dagen voorafgaand aan de finale.

Stel, ik kom in de finale. Wanneer zijn de orkestrepetities met NJSO en Residentie Orkest?

De repetities met het NJSO (Davina van Wely categorie) zijn op:
Za 25 jan: 13:00 – 18:00 uur - repetitie - Amsterdam, Conservatorium (Theaterzaal)
Vr 31 jan: 18:00 – 21:30 uur - repetitie - Amsterdam, Conservatorium (Theaterzaal)
Za 1 febr: 10:00 – 12:30 uur - generale repetitie - Utrecht, TivoliVredenburg (Hertz)
Za 1 febr: 14:00 uur FINALE

De repetities met het Residentie Orkest (Oskar Back categorie) zijn op:
Di 28 jan: 11:00 – 13:00 uur - repetitie - Den Haag, Meppelweg 339
Do 30 jan: 10:00 – 13:00 uur - repetitie - Den Haag, Meppelweg 339
Vr 31 jan: 11:00 – 13:00 uur - repetitie - Den Haag, Meppelweg 339
Za 1 febr: 15:00 – 18:00 uur - generale repetitie - Utrecht, TivoliVredenburg (Grote Zaal)
Za 1 febr: 20:00 uur FINALE

Ik kan de bladmuziek van 'la Chasse' van Ethel Barns niet vinden.

Ja, dat klopt. Wij hoorden dit stuk op de cd 'British Women Composers' van violiste Clare Howick en pianiste Sophia Rahman; het leek ons een mooi werk voor de Davina van Wely categorie. Maar helaas, wij hebben stad en land afgezocht en de bladmuziek lijkt onvindbaar. Mocht jij meer succes hebben, laat het ons dan weten! Gelukkig staat er genoeg andere mooie muziek op de lijst om uit te kiezen.